Pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania w Google mogą dać Ci tysiące wejść na Twoją stronę/sklep – i to zupełnie za darmo. Wiele osób sądzi, że pozycjonowanie strony jest bardzo kosztowne i że nie da się tego zrobić samodzielnie. Nic bardziej mylnego. Poniżej znajdziesz kompletny poradnik, dzięki któremu masz szansę na najwyższe miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dlaczego miałbyś mi zaufać? Przez ostatnie kilkanaście miesięcy wygenerowałem ponad półtora miliona wyświetleń moich słów kluczowych w Google – a nie piszę zbyt regularnie (to błąd!).
Spis treści
- Pozycjonowanie strony w Google czy reklama?
- Co to jest SEO i pozycjonowanie?
- Główne wytyczne – bez tego się nie obejdzie
- Wybór odpowiednich słów kluczowych – od tego rozpocznij
- Ułóż chwytliwy, przyciągający uwagę tytuł
- Zadbaj o odpowiedni adres URL strony/wpisu
- Pierwsze 100 słów jest kluczowe dla dalszego czytania
- Odpowiednie nagłówki to drogowskaz po tekście
- Treść jest wszystkim. Naucz się pisać dla użytkownika, ale pod SEO
- Stosuj linki wewnętrzne i zewnętrzne (przychodzące i wychodzące)
- Pozyskiwanie backlinków – 3 sposoby
- Pozycjonowanie strony a cena – ile to wszystko kosztuje?
- Wtyczka Yoast SEO – Twój najlepszy przyjaciel od pozycjonowania
Pozycjonowanie strony w Google czy reklama?
Zanim przejdziemy do sedna – musisz wiedzieć, że SEO to czasochłonny proces. Efekty swoich działań zobaczysz dopiero po wielu miesiącach. Jak wskazuje jeden z bardziej znanych ekspertów w tej dziedzinie Neil Patel, dla mniej popularnych słów kluczowych osiągnięcie pozycji w TOP10 wynosi ~121 dni, natomiast dla tych bardziej popularnych nawet ponad 300 dni.
Jeśli właśnie zraziłem Cię do pozycjonowania, ponieważ zależy Ci na natychmiastowych rezultatach, powinieneś zainteresować się reklamą płatną w Google (Google Ads) lub na Facebooku (Facebook Ads).
Co to jest SEO i pozycjonowanie?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że pozycjonowanie to nie SEO. SEO (Search engine optimization) to wszystkie działania, które możesz wykonać na własnej witrynie, natomiast pozycjonowanie to szersze pojęcie. Dzisiaj, by znaleźć się wysoko w wyszukiwarce, nie wystarczy już mieć dobrze zoptymalizowanej strony. Potrzebne są dodatkowe działania, jak chociażby pozyskiwanie backlinków.
Pozwól proszę, że w tym wpisie dla wygody będę używał tych dwóch terminów naprzemiennie.
Główne wytyczne – bez tego się nie obejdzie
Nieważne jakich technik użyjesz i z jakich narzędzi będziesz korzystał – jeśli poniższe trzy punkty nie zostaną spełnione, nie masz szans na skuteczne pozycjonowanie strony.
- Tekst musi być wartościowy. Gdy zrozumiesz jak działa mechanizm wyszukiwania, wszystko stanie się jasne. Google musi dbać o to, aby użytkownik poszukujący danej frazy dostał jak najdokładniejsze i najbardziej trafne wyniki. Dlatego też pierwsze miejsca zawsze będą zarezerwowane dla najbardziej wartościowych treści. Jest to po prostu w ich interesie.
- Komplementarność – musisz w 100% wyczerpać opisywany temat. Jako przykład podam Ci mój wpis o tym, jak skontaktować się z pracownikiem Facebooka. Mógłbym po prostu napisać, jak krok po kroku wykonać pewne elementy. Poszedłem jednak krok dalej i opisałem:
- wszystko, czego może dodatkowo poszukiwać osoba interesująca się tym zagadnieniem – sam przeszedłem ten proces, więc wiedziałem co jeszcze taka osoba będzie chciała wiedzieć
- moje spostrzeżenia z przebiegu całego procesu
- czy warto starać się o taki kontakt
- w czym pracownik tej platformy Ci nie pomoże
- w jakim języku odbyła się rozmowa itd. Dzięki takiemu podejściu użytkownicy nie wychodzą zbyt szybko ze strony (niski bounce rate), co również ma znaczenie w pozycjonowaniu strony.
- Na pierwszym miejscu zawsze stawiaj użytkownika. Artykuł powinien być napisany z myślą o nim, a nie wyłącznie pod SEO. Wyczuje to nie tylko osoba czytająca, ale także roboty indeksujące – a tego nie chcesz. Sam też gdy czegoś poszukujesz, chcesz odnaleźć wartościowe treści, a nie czytać w co drugim zdaniu “powciskane” na siłę słowa kluczowe.
Wybór odpowiednich słów kluczowych – od tego rozpocznij
Pisanie artykułu zacznij od analizy słów kluczowych. Wcześniej pisałem co prawda, że tekst ma być pisany dla użytkownika, ale musisz zadbać o to, aby ktokolwiek miał szansę go przeczytać.
Przyjmijmy. że prowadzisz firmę zajmującą się prowadzeniem kont w mediach społecznościowych. Chciałbyś napisać tekst o sprawach, na które warto zwrócić uwagę podczas analizy własnego fanpage’a na Facebooku.
Wybierasz więc jako swoją kluczową frazę zwrot analiza fanpage, piszesz bardzo wartościowy artykuł i… nic się nie dzieje. Okazuje się bowiem, że w/w fraza w skali miesiąca wyszukiwana jest zaledwie… 10 razy.
Określ więc słowa kluczowe, na które chcesz rozpocząć pozycjonowanie strony. Możesz do tego celu użyć narzędzia Ubersuggest – sam z niego korzystam. Pamiętaj o tym, że w tekście powinieneś użyć różnych słów kluczowych.
Określ tę główną frazę, ale dodatkowo wypisz sobie kilkanaście (lub nawet kilkadziesiąt) innych i również ich użyj. Taki zabieg wręcz ułatwia pisanie artykułu, ponieważ podsuwa nowe pomysły. Powinieneś pamiętać również o tzw. pozycjonowaniu long tail, czyli o dłuższych zapytaniach.
Ciekawostką może być fakt, że według raportu Google, długość wpisywanych przez nas zapytań w wyszukiwarkę z każdym rokiem wydłuża się o 5% (dane z książki Jak działa Google – polecam).
Ułóż chwytliwy, przyciągający uwagę tytuł
- Główne słowa kluczowe powinny pojawić się w tytule – i to już na samym początku. Sprawdź tytuł tego artykułu – fraza Pozycjonowanie strony wstawiona jest jako pierwsza
- Dobrze sprawdzają się pytania – świetne wyniki generują te zaczynające się od Jak…
- Stosuj listy – np. 10 wytycznych do…, 3 sposoby na…
- Tytuł nie powinien być zbyt długi. Konkretną długość podpowie Ci wtyczka Yoast SEO o której za chwilę
Zadbaj o odpowiedni adres URL strony/wpisu
- Adres URL powinien zawierać od 3 do 5 słów i ok. 50 znaków
- Nie powinien zawierać dat. Unikaj następującej formy: twojastrona.pl/2021-05-05/temat-wpisu
- Wyrazy powinien rozdzielać myślnik (-), a nie znak podkreślenia (_)
- Stosuj wyłącznie małe litery
- Zagnieżdżaj wpis w maksymalnie dwóch folderach: twojastrona.pl/folder1/folder2/temat-wpisu. Najlepiej jednak, jeśli będziesz trzymał się formy: twojastrona.pl/blog/temat-wpisu lub twojastrona.pl/temat-wpisu
- Dobrze, jeśli adres zawiera frazę kluczową
Pierwsze 100 słów jest kluczowe dla dalszego czytania
Dzisiaj chcemy wszystkiego “na już”. Wchodząc na Twój wpis każda osoba przeczyta pierwsze kilka zdań, jednak później przewinie stronę. Masz więc ~100 słów, w których musisz zainteresować czytającego. W przeciwnym wypadku zamknie stronę. Wróć do początku tego wpisu i zobacz, jak ja to zrobiłem:
- Na początku przedstaw problem i obiecaj, że czytelnik znajdzie w treści wpisu odpowiedź
- Zadbaj o to, aby w tym miejscu pojawiło się Twoje główne słowo kluczowe
- Przy dłuższych wpisach, które poruszają wiele tematów, dodaj spis treści i zastosuj kotwice, aby po kliknięciu przenosiło do danego akapitu
Odpowiednie nagłówki to drogowskaz po tekście
Gdy sprawdziłeś już słowa kluczowe, będziesz wiedział o czym konkretnie napisać. Podziel teraz tekst na odpowiednie akapity i stwórz do nich nagłówki.
Zwróć uwagę na poniższy screen. Przygotowując się do pisania tego tekstu, sprawdziłem najczęściej wpisywane słowa kluczowe. Teraz wiem, czego ludzie szukają w temacie pozycjonowania.
- Coś dla zaawansowanych użytkowników. Często pojawia się pytanie “Ile nagłówków H1 zastosować w tekście”. Odpowiedź jest prosta i udzielił jej sam pracownik Google. Zastosuj tyle tagów H1 ile tylko chcesz. Twoja strona poradzi sobie równie dobrze bez żadnego z nich. John Mueller mówi o tym w tym filmie.
- Nagłówki powinny być krótkie, 6-10 słów
- Używaj cyfr, np.: 6 sposobów, 2 metody itp.
- Warto raz na jakiś czas używać negatywnych sformułowań, takich jak “stop”, “nie”, “przestań”
- Korzystaj z formuły “wyzwalacz + słowo kluczowe + obietnica”. Który nagłówek będzie według Ciebie bardziej skuteczny:
- Jak sprzedać dom
- Jak możesz bezstresowo sprzedać dom w mniej niż 24 godziny
W WordPressie nagłówki dodajesz w tym miejscu:
Treść jest wszystkim. Naucz się pisać dla użytkownika, ale pod SEO
- Wpis nie powinien być zbyt krótki. Oczywiście nie ma czegoś takiego jak idealna długość, jednak nie powinien być krótszy niż 2000 słów. W końcu powinien wyczerpywać temat – pamiętasz?
- Pamiętaj, że w pierwszej kolejności piszesz dla użytkownika. Stosuj więc proste i zrozumiałe zdania. Unikaj branżowego żargonu i długich, złożonych zdań.
- Używaj liczby pojedynczej, czyli np. “zwróć uwagę na…”, a nie “zwróćcie uwagę na…”. W 99,9% przypadków Twój tekst będzie czytała przed monitorem jedna osoba. Zwróć się więc tylko do niej.
- Zdania powinny być w stronie czynnej. Pamiętasz łamigłówkę – Janek obszedł jezioro, więc jezioro zostało przez Janka… no właśnie… obszedłte? 🙂 To właśnie strona bierna – unikaj jej.
- Stosuj krótkie paragrafy, na 3-4 linijki tekstu.
- Staraj się używać wielu grafik – nawet co 100 słów.
- Pamiętaj o atrybutach “ALT” na obrazkach. W WordPressie jest to tak zwany tekst alternatywny. Znajdziesz go podczas dodawania zdjęcia do wpisu lub gdy będziesz chciał go edytować (ikona ołówka). Jest to tekst, który zobaczy użytkownik, jeśli z jakichkolwiek przyczyn nie załaduje mu się grafika. Dzięki temu będzie miał on pojęcie, co się w danym miejscu znajdowało. Jest to również czynnik wpływający na pozycjonowanie strony www.
- Stosuj listy (takie jak ta), cytaty, tabele, przyciski call to action – poprawią one czytelność tekstu. Unikaj tak zwanej “ściany tekstu” – działa ona niekorzystanie na odbiór całości.
- Jeśli podczas zbierania informacji posiłkowałeś się materiałami źródłowymi, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś na samym dole umieścił do nich odnośniki. Po pierwsze, dzięki temu Twój tekst nabierze bardziej eksperckiego charakteru, a po drugie załatwisz sobie kwestię z odnośnikami wychodzącymi (o czym za chwilę).
- Dodaj możliwość udostępniania wpisu w mediach społecznościowych. Chcesz przecież, aby Twój wpis dotarł do jak największej liczby osób, prawda? Dzięki temu roboty indeksujące również podniosą delikatnie scoring strony – oczywiście, jeśli wpis będzie podawany dalej.
Stosuj linki wewnętrzne i zewnętrzne (przychodzące i wychodzące)
Linkowanie, czyli tworzenie odnośników w artykule jest bardzo ważne w kontekście pozycjonowania każdej witryny. Możemy podzielić je na tzw. linki wewnętrze oraz zewnętrzne.
Linki wewnętrzne – to nic innego, jak odniesienie do innego wpisu na własnej stronie.
- Pamiętaj, aby na pierwszym miejscu zawsze stawiać potrzeby użytkownika. To jemu dany odnośnik ma się przydać. Zadbaj o to, by miejsce do którego kierujesz było wartościowe.
- Przy wpisie na 2500 znaków staraj się dodać ~5 linków wewnętrznych
- Mogą zawierać słowo kluczowe, ale przede wszystkim mają mają pasować do kontekstu i być przydatne użytkownikowi w zgłębieniu tematu.
Linki zewnętrzne – w treści powinien znaleźć się minimum jeden odnośnik prowadzący poza Twoją stronę. Pamiętaj, że internet to sieć (world wide web), a sieć to wzajemne połączenia. Bez tego internet nie mógłby funkcjonować w takiej formie, jakim znamy go dzisiaj. Dlatego jeśli chcesz wypozycjonować swoją stronę, musisz zadbać również o ten aspekt.
Pozyskiwanie backlinków – 3 sposoby
Backlinki to odnośniki kierujące do Twojej strony internetowej, ale znajdujące się na innej witrynie. Tak jak Ty musisz linkować na zewnątrz swojego serwisu, tak samo będzie robił to ktoś inny. Jeśli w swoim wpisie podlinkuje Twój, to właśnie otrzymałeś jeden backlink.
Ważne: musisz wiedzieć, że backlinki dzielą się na “nofollow” oraz “dofollow”. Jest to informacja dla robotów indeksujących stronę, czy ma podążać za linkiem (follow), czy też nie. W praktyce powinieneś zadbać o jak największą ilość linków “dofollow”. Ustala je osoba tworząca odnośnik (autor posta).
3 sposoby na pozyskanie backlinków:
- Artykuł sponsorowany – płacisz i masz. To oczywiste. Musisz zwrócić jednak uwagę na to, aby link został stworzony z atrybutem “dofollow”.
- Stwórz ciekawy i wartościowy content – taki, który ludzie będą chcieli podawać dalej. To może być specjalna checklista, raport, kalkulator czy np. mój interaktywny przegląd mediów społecznościowych.
- Napisz felieton/wywiad.
- Obierz za cel jakieś ważne zagadnienie dla swojej branży i ułóż do niego serię pytań
- Wyślij te pytania do kilkunastu osób, które się w tej branży liczą
- Poproś o odpowiedzi i uargumentuj to przygotowywanym właśnie artykułem – jest spora szansa, że kilka osób Ci odpisze
- Napisz tekst w formie wywiadu – odpowiedzi masz już gotowe
- Gdy skończysz, wyślij link do wszystkich w/w osób. Chcąc się pochwalić udzieleniem wywiadu, mogą oni podać tekst dalej lub zamieścić adnotację z linkiem na swojej stronie.
Pozycjonowanie strony a cena – ile to wszystko kosztuje?
Odpowiedź nie jest prosta do udzielenia, ponieważ zależy od wielu czynników. Inaczej zapłacisz za wypozycjonowanie lokalnego salonu fryzjerskiego, a inaczej za e-sklep z setkami produktów.
Jeśli będziesz szukał agencji/osoby, która będzie miała wykonać dla Ciebie pozycjonowanie, wiedz, że na tym rynku funkcjonuje również “rozliczenie za efekt”. Są agencje, które pobiorą od Ciebie opłaty tylko w przypadku, kiedy pozycjonowana fraza znajdzie się w TOP10 wyników wyszukiwania.
Oczywiście w grę wchodzi szereg wytycznych i założeń – nie można przecież oczekiwać, że ktokolwiek na bardzo konkurencyjną frazę (np. “pożyczka”) zagwarantuje 1. pozycję.
Jedno jest pewne – pozycjonowania stron da się nauczyć, czego jestem najlepszym przykładem. Poniżej niektóre z słów kluczowych, na które jestem wysoko w wyszukiwarce i które zapewniają mi organiczny ruch.
Wtyczka Yoast SEO – Twój najlepszy przyjaciel od pozycjonowania
Sam Google w swoich poradnikach pisze, że bierze pod uwagę ponad 200 czynników przy ustalaniu pozycji strony. Nie wszystkie znamy, jednak te najważniejsze opisałem w tym artykule.
By jeszcze bardziej ułatwić sobie zadanie, zainstaluj wtyczkę Yoast SEO. Podpowie Ci, co warto w artykule poprawić, aby był on jak najbardziej zgodny z dobrymi praktykami dotyczącymi pozycjonowania.
Artykuł który teraz czytasz, tak wygląda od strony technicznej, według Yoast SEO:
Podsumowanie
Jak widzisz, pozycjonowanie stron to nie magia. Wystarczy zrobić odpowiedni research i stosować się do wytycznych. Jest to jednak warte wysiłku, ponieważ korzyści które możesz osiągnąć są ogromne.
Życzę Ci samych wysokich pozycji w wyszukiwarce.