Prowadzenie fanpage’a na Facebooku nie wydaje się sprawą trudną. Jednak czy faktycznie tak jest? Przedstawiam Ci 6 najczęściej popełnianych błędów, przez które tracisz fanów i pieniądze.
6 najczęściej popełnianych błędów podczas prowadzenia fanpage’a na Facebooku
Zachęcam Cię do obejrzenia powyższego materiału – oprócz omówienia wszystkich błędów, pokazuję również w których miejscach możesz zmienić pewne ustawienia.
Błąd 1 – zapraszanie wszystkich znajomych na własny fanpage na fb
Najczęściej błąd ten popełniany jest na samym starcie – zaraz po założeniu fanpage’a. To to dość zrozumiałe, ponieważ chcesz od razu się pochwalić tym, co stworzyłeś (no a komu, jak nie znajomym?).
Jednak kluczem jest tutaj słowo wszystkich. Nie chodzi o to, aby znajomych nie zapraszać, ale o to, aby sensownie wybrać tych, którzy mogą być zainteresowani Twoim towarem/usługą. Znajomi są o dość niewdzięczną grupą – na samym początku polubią Twój fanpage z czystej sympatii/ciekawości, jednak po kilku dniach nie będą się angażować, ponieważ tematyka może ich zwyczajnie nie interesować. Zostaniesz więc z tak zwanymi “martwymi duszami”.
Wraz z nabytym doświadczenia, decyzja taka może się na Tobie zemścić. Będziesz chciał np. zareklamować się do osób podobnych do fanów Twojego fanpage’a, a jak wiadomo, ze złej grupy bazowej otrzymasz równie złą grupę wyjściową.
Błąd 2 – złe ustawienia fanpage’a (lub ich brak)
Z przykrością stwierdzam, że niewiele osób prowadzących własny/firmowy fanpage w ogóle zagląda do zakładki z ustawieniami. To olbrzymi błąd, ponieważ możemy włączyć/wyłączyć pewne opcje, które w przyszłości mogą zaważyć np. na konwersji zakupowej.
Mówię chociażby o opcjach:
- Propozycje podobnych stron – to tutaj określasz, czy masz pojawiać się na innych fanpage’ach w sekcji Proponowane strony. Jest to oczywiście bardzo kuszące, jednak medal ma zawsze dwie strony. Włączając tę opcję (a w zasadzie pozostawiając ją aktywną) inni będą również pojawiali się u Ciebie. Może więc zdarzyć się tak, że osoba oglądająca Twój profil zwróci uwagę na miniaturkę/nazwę fanpage’a konkurencji i przejdzie dalej, nie wracając już do Ciebie.
- Dodanie drugiego administratora strony – jeśli tego nie zrobisz, to gdy coś stanie się z Twoim prywatnym kontem (zostanie zablokowane), utracisz również możliwość publikowania wpisów na fanpage’u. Jeśli by tak się stało, sprawdź mój poradnik, jak skontaktować się z Facebookiem.
- Odpowiednie dobranie kategorii fanpage’a – to właśnie w tym miejscu podpowiadasz Facebookowi, czym się zajmujesz. Dzięki temu algorytmy będą mogły lepiej optymalizować wyświetlanie Twoich postów.
Błąd 3 – używanie przycisku “Promuj post”
Pojawia się on pod każdym postem i jest bardzo kuszącą opcją – szczególnie dla nowych użytkowników. Kto by nie chciał, aby w dobie ucinanych zasięgów jego posty docierały do szerokiego grona odbiorców? Jednak Facebook oficjalnie przekazał, że używanie tego przycisku da mniejsze efekty… po prostu. Do tworzenia reklam wykorzystujemy Menedżer Reklam. Daje on dużo większe możliwości – dzięki temu jesteś w stanie bardzo precyzyjnie docierać do swoich przyszłych Klientów. O szczegółowych opcjach targetowania sporo mówiłem w kursie Facebook Starter (który teraz możesz odebrać za darmo).
Błąd 4 – niewykorzystywanie reakcji pod postami
Reakcji, czyli łapek, serduszek itp. pod Twoimi postami. Każda z takich reakcji to potencjalny fan Twojego fanpage na fb. Wystarczy pod wpisem kliknąć na ilość reakcji, a Twoim oczom ukaże się spis wszystkich osób, które je zostawiły. Obok zobaczysz przycisk “Zaproś”. To właśnie dzięki niemu możesz wysłać zaproszenie, do polubienia Twojego fanpage’a. W ten sposób dużo szybciej pozyskasz wartościowego fana, ponieważ jest już zbudowana pewna więź (póki co minimalna, ale jednak). Dodatkowo, nic za to nie płacisz (w przeciwieństwie do reklamy na pozyskiwanie fanów). Jeśli tych reakcji będzie więcej, możesz zautomatyzować cały proces.
Błąd 5 – niewłaściwe zdjęcie w tle
Wiele osób zapomina, że jest to pierwsza rzecz, jaką widzą osoby odwiedzające Twój fanpage na fb. Potraktuj cover image (zdjęcie w tle), jako darmową powierzchnię reklamową. Obejrzyj materiał wideo, gdzie zaprezentowałem kilka bardzo ciekawych przykładów. Niestety cały czas widzę, że nawet większe firmy zaniedbują ten element. Do tworzenia grafik polecam serwis Canva (zarejestruj się z tego linku, a otrzymasz 1 kredyt, który umożliwi Ci wykorzystanie dowolnego płatnego zdjęcia w tworzonej kreacji).
Błąd 6 – pośpiech
Błąd czysto ludzki, jednak popełniany nagminnie. Zwykle nie starcza nam cierpliwości, ponieważ chcemy jak najszybciej pochwalić się projektem, nad którym pracujemy już jakiś czas. Wypuszczamy wtedy produkt nieprzemyślany i/lub niedopracowany. Często jeden dzień poślizgu (tym bardziej, jeśli pracujemy nad czymś dłuższy czas) nie będzie miał większego znaczenia, natomiast jego odbiór, gdy wypuścimy go dzień za wcześnie, już tak.