Piksel Facebooka jest kawałkiem kodu JavaScript, który należy umieścić we własnej witrynie, aby możliwe było prowadzenie działań remarketingowych. Dzięki Pikselowi, Facebook uzyska dostęp do ruchu na Twojej stronie internetowej, a to pozwoli Ci na powrócenie z przekazem reklamowym do osób, które się na niej znalazły. Oczywiście instalacja Piksela daje znacznie szersze korzyści – wykluczanie grup odbiorców, odzyskiwanie porzuconych koszyków czy lepszą optymalizację reklam.
Piksel Facebooka – czy muszę go mieć?
Odpowiedź jest dość prosta – jeśli nie posiadasz strony internetowej, to nie musisz tworzyć Piksela Facebooka – i tak nie będziesz miał gdzie go zainstalować. Nie oznacza to jednak, że nie będziesz mógł korzystać z dobrodziejstw remarketingu – będziesz mógł, jednak w dość ograniczonym zakresie.
Tworzymy Piksel Facebooka
Krok 1
W pierwszej kolejności udaj się na stronę, na której będziesz mógł utworzyć własny Piksel Facebooka – znajduje się ona w sekcji “Menedżer zdarzeń”. Możesz również skorzystać z tego linku.
Krok 2
Kolejnym krokiem będzie wybranie z lewego menu “Źródła danych” i kliknięcie niebieskiego przycisku “Rozpocznij”.
Krok 3
Teraz nazwij swój Piksel. Nazwa ta będzie widoczna jedynie dla Ciebie i nie ma żadnego wpływu na działanie kodu. Możesz również wprowadzić adres swojej witryny, jednak w tym kroku nie jest to konieczne.
Krok 4a
Teraz wybierz sposób instalacji. Kliknij “Dodaj kod przy użyciu integracji partnera” i sprawdź, czy znajduje się tam nazwa/firma, która jest odpowiedzialna za hostowanie Twojej witryny.
Jeśli tak, masz ułatwione zadanie, ponieważ kreator poprowadzić Cię przez kolejne kroki, a instalacja Piksela Facebooka obejdzie się bez wklejania jakiegokolwiek kodu. Jedyne czego będziesz potrzebował, to numer identyfikatora piksela – znajdziesz go na stronie piksela zaraz pod jego nazwą. W dalszym ciągu będzie trzeba umieścić go na własnej stronie internetowej, jednak serwisy te mają stworzone do tego odpowiednie wtyczki. Dla przykładu, w WordPressie zainstaluj oficjalną wtyczkę Facebooka o nazwie “Official Facebook Pixel”.
Krok 4b
Często jednak jest tak, że będziemy zmuszeni (będziemy chcieli) wkleić kod Piksela do naszej witryny ręcznie. Należy więc w poprzednim kroku wybrać “Dodaj ręcznie kod piksela do witryny”. Twoim oczom ukaże się wspomniany kod. Pamiętaj, aby wstawić go w swojej witrynie nad znacznikiem </head>.
Od momentu wstawienia powyższego kodu na stronę, będzie on zbierał informacje o odwiedzających. Niestety nie działa to wstecz (często o to pytacie).
Piksel Facebooka – czy działa poprawnie?
Przejdź na stronę piksela – zobaczysz tutaj szybki przegląd wyników. Kliknij “Informacje szczegółowe”
Z lego menu wybierz opcję “Testowanie zdarzeń”. Następnie wpisz adres swojej strony i kliknij “Otwórz witrynę”. Otworzy się nowa karta z Twoim serwisem. Przejdź z powrotem na stronę Piksela i sprawdź, czy zdarzenie zostało odnotowane. Powinieneś ujrzeć wiersz np. “Page view”. Oznacza to, że piksel poprawnie zliczył wejście na witrynę.
Oczywiście jeśli tylko masz taką możliwość, skorzystaj z integracji Piksela ze swoim serwisem (krok 4a). Tym samym będziesz mieć pewność, że wszystkie zdarzenia jak np. dodanie produktu do koszyka czy zakup będą poprawnie zliczane.
Konwersje niestandardowe Piksela Facebooka
Co w przypadku, kiedy chciałbyś mierzyć np. ilość zapisów do newslettera? Z pomocą przychodzą tzw. konwersje niestandardowe.
Przejdź więc na stronę piksela i kliknij “Konwersje niestandardowe”, a następnie “Utwórz niestandardową konwersję”.
Wystarczy, że w poniższym oknie wpiszesz odpowiedni adres url (lub jego fragment), aby system po przejściu użytkownika na daną stronę przypisał mu konwersję. W przypadku zapisu na newsletter, podaj adres strony z podziękowaniem, która wyświetla się po zapisie (tzw. Thank You Page). W ten sposób będziesz miał pewność, że system zliczy tylko te osoby, które się zapisały, a nie wszystkie, które weszły na stronę z zapisem. To dość istotne.
Określ również wartość konwersji – jeśli będzie to zapis na newsletter, wartość będzie wynosiła 1. Jednak jeśli będzie to niestandardowa konwersja na zakup produktu, warto podać tutaj jego cenę.
I to już wszystko. Tak wyglądała instalacja Piksela Facebooka krok po kroku. Powinna to być jedna z pierwszych rzeczy, którą zrobisz po stworzeniu własnej witryny. Dzięki temu będziesz miał możliwość stosowania remarketingu, czyli kierowania reklam do osób, które już odwiedziły Twoją stronę. Reklamy takie są zazwyczaj tymi, które najlepiej konwertują, ponieważ odbiorcy już Cię znają (a przynajmniej pierwszy punkt styku z Tobą/Twoją marką mają już za sobą).
Bez zastosowania remarketingu, nie udałoby się uzyskać takich wyników jak tutaj, gdzie pokazałem, jak jedna kampania wygenerowała 40 000 zł dla firmy usługowej.
Trudność: 3/5
- Możliwość zastosowania remarketingu
- Lepsza optymalizacja reklam
- Odzyskiwanie porzuconych koszyków
- Wiele, wiele więcej
- Konieczność instalacji