Chciałbym tym wpisie przedstawić case study firmy usługowej, obsługującej klientów stacjonarnie (niesprzedającej nic przez internet), która dzięki opisanej kampanii na Facebooku w ciągu niecałych 3 miesięcy pozyskała 37 nowych klientów i zarobiła dodatkowo ~40 000 zł.
Z racji profilu działalności firmy (brak sprzedaży internetowej), ciężko jest transparentnie udokumentować każdy z etapów – postaram się jednak zrobić to jak najrzetelniej, opisując i tłumacząc każde z podjętych działań.
Cel: zwiększenie ilości nowych klientów
Czas: niecałe 3 miesiące
Realizacja: pozyskanych 37 nowych Pacjentów
Wydano: 511,81 zł
Przychód: ~40 000 zł
Cel
Kampania ustawiona została z celem “Wiadomości” – chcieliśmy sprawić, aby osoba pod wpływem reklamy wysłała do kliniki wiadomość. Ta z kolei będzie odpowiadała na zadane pytanie, a następnie informowała o zakresie swoich usług i oferowała zapis na zabieg.
Budżet
Kampania wystartowała 9 stycznia 2019 r., a jej budżet został określony jedynie na 6 zł dziennie.
Grupa odbiorców
Zastosowaliśmy remarketing, polegający na wyświetlaniu reklamy osobom, które w ciągu ostatnich 60 dni odwiedziły lub podjęły jakiekolwiek działanie na fanpage’u kliniki.
Dodatkowo wykluczyliśmy osoby, które są już klientami kliniki. Chcieliśmy mieć pewność, że dotrzemy tylko do nowych osób.
Reklama
Reklama miała następującą strukturę:
a) element “zaczepny” w postaci hasła “I co teraz? Nie zastanawiaj się dłużej” – wiedzieliśmy, że dzięki remarketingowi dotrzemy do osób, które odwiedziły fanpage kliniki. Dzięki temu założyliśmy, że są to osoby zainteresowane jakimś zabiegiem – wystarczyło jedynie pobudzić je do pożądanej przez nas aktywności,
b) spisu najpopularniejszych zabiegów,
c) danych kontaktowych – podając numer telefonu z pewnością zaburzyliśmy ostateczne wyniki, gdyż część osób zamiast napisać, zadzwoniło. Jednak potencjalny telefon i zapisany Pacjent był dla nas ważniejszy, niż delikatna rysa na statystykach,
d) zdjęcia ekipy – testując różne rozwiązania, zdecydowanie najlepiej sprawdziło się to, w którym pokazaliśmy ludzi tworzących klinikę,
e) hasła “Napisz do mnie” i przycisku CTA “Wyślij wiadomość”.
Statystyki reklamy
Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2019 r.
Data zakończenia 1 kwietnia 2019 r.
Łączny koszt reklamy: 511,81 zł
Ilość rozpoczętych konwersacji: 283
Koszt pojedynczej konwersacji: 1,81 zł
Zasięg: 3783 osób
Ile razy każda z osób widziała reklamę: ~13 razy
Dzięki remarketingowi oraz dobrze dobranemu komunikatowi, udało nam się skłonić aż 283 osoby, aby napisały do nas wiadomość.
Po kliknięciu w przycisk “Wyślij wiadomość” w reklamie, Facebook wysyłał krótkie pytanie:
Co ciekawe, aż 99% osób odpisało na tak postawione pytanie.
Bot
Sprawa poboczna, ale warta odnotowania – klinika ma uruchomionego bota na Facebooku (Chatfuel), a więc wszystkie te osoby są do niego automatycznie zapisane, a tym samym możliwe jest wysyłanie do nich wiadomości – za darmo, bez konieczności płacenia za kolejną reklamę.
Konwersja na klienta
No ok, mamy 280 wiadomości (odliczam ten 1%) od potencjalnych Klientów – teraz należało sprawić, aby skorzystali z usług 🙂
Za każdym razem sytuacja wyglądała bardzo podobnie – po otrzymaniu powyższej wiadomości, Klient zadawał nam swoje pytanie. Po wymianie krótszej lub dłuższej konwersacji, padała propozycja zapisu na konsultacje lub zabieg (bezpłatne konsultacje przed zabiegiem były dodatkowym motywatorem).
Ilość realnych klientów
Z uwagi na profil firmy, tutaj zaczyna się ta mniej transparentna część, gdyż nie wszystko można tak dokładnie pokazać, jak w przypadku sprzedaży internetowej (gdzie wystarczy screen pokazujący konwersje z Facebooka lub sklepu). Dalsza droga to zapisanie wizyty do programu zarządzającego kliniką –> wizyta Pacjenta –> zabieg.
Ilość samych konsultacji w klinice w ostatnich 3 miesiącach wynosiła 63.
I tutaj kilka uwag:
- Nie wszystkie konsultacje (co oczywiste), pochodzą z tej kampanii.
- Wykres prezentuje ilość konsultacji na 3 miesiące wstecz, natomiast kampania zakończyła się dzisiaj (1 kwietnia 2019 r) i dzisiaj również został wygenerowany wykres. Wczoraj zapisany Pacjent ma termin na za ~3 tygodnie, a na wykresie nie są pokazane przyszłe konsultacje.
- Niektóre osoby napisały, że potrzebują chwili do namysłu, tak więc ilość zapisów może nieznacznie wzrosnąć.
- Niektóre z osób mogły dzwonić do kliniki, gdyż podaliśmy w reklamie numer telefonu – tutaj konwersji nie mogliśmy zbadać.
Po ręcznym sprawdzeniu wszystkich danych okazało się, że z tej jednej kampanii zapisało się na wizytę (konsultacje/zabieg) 37 osób. Przy średniej cenie zabiegu na poziomie 1100 zł, wynik oscyluje w granicach 40 tysięcy złotych.
Większość zapisanych Pacjentów odbyło już konsultacje i zabiegi, jednak dokładne dane będzie można oszacować mniej więcej za miesiąc, gdy ostatnia osoba z kampanii skorzysta z usług. W stosunku do Pacjentów którzy mają dopiero przyjść (kilka osób) zostało poczynione założenie, że skorzystają oni z usług, jednak założenie to opiera się o twarde dane kliniki z których wynika, że 95% osób przychodzących na konsultacje ma wykonywany zabieg.
Podsumowanie
Kampania spełniła swoją rolę. Dzięki precyzyjnie określonej grupie odbiorców, częstej ekspozycji (przez 3 miesiące trwania kampanii, każda z prawie 4000 osób do której była celowana reklama widziała ją średnio 13 razy) i odpowiedniemu wezwaniu do działania, byliśmy w stanie za 1,82 zł rozpocząć konwersację z potencjalnym i co najważniejsze zainteresowanym klientem.
511,81 zł przełożyło się na 280 pytań w sprawie zabiegów, co z kolei przełożyło się na 37 rezerwacji wizyt. Wychodzi więc, że klinika zapłaciła 13,83 zł za rezerwację wizyty nowego Pacjenta, co biorąc pod uwagę średnią cenę zabiegu, jest niesamowitym zwrotem.
Dodatkowym atutem jest fakt, że wszystkie te osoby zostały automatycznie dodane do bota kliniki, dzięki czemu będzie ona mogła wysyłać wiadomości do tych osób, bez konieczności płacenia za ponowną reklamę.
Facebook Starter
Jeśli chciałbyś sam tworzyć takie kampanie, to właśnie dla Ciebie nagrałem serię 9 filmów nazwaną “Facebook Starter”, z której nauczysz się, jak krok po kroku tworzyć dobre kampanie na Facebooku. Teraz kompletnie za darmo.