Zanim rozpoczniesz działania na Facebooku, potrzebna będzie Ci odpowiednia strategia na prowadzenie fanpage, a także z biegiem czasu budowa bazy mailingowej.
Niestety większość osób wyznaje strategie “na żywioł” i “jakoś to będzie”. Trzeba mieć jednak na uwadze, że najlepsze osiągi uzyskuje się, gdy odpowiednio zaplanujemy swoje działania.
Strategia na prowadzenie fanpage
W tym wpisie przedstawiam case study odnośnie ułożonej przeze mnie strategii na prowadzenie fanpage na Facebooku oraz budowa bazy mailingowej.
Klient: korepetytor przedmiotów ścisłych (wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji maszyn itp.)
Target: studenci wyższych uczelni technicznych
CEL: Klient chce rozpocząć działania w internecie. Początkowo chodzi o zdobycie jak największej liczby fanów z w/w grupy docelowej, aby w przyszłości móc monetyzować swoje usługi (kursy, korepetycje online itp.)
Pierwszym krokiem było utworzenie fanpage’a. Klient specjalizuje się w korepetycjach z przedmiotów ścisłych, a na fanpage’u chce przede wszystkim pomagać studentom poprzez pokazywanie metod, jakimi można rozwiązywać poszczególne zagadnienia z w/w dziedzin. Po gruntownej analizie dostępnych opcji, zdecydowaliśmy się nie tworzyć profilu o nazwach “Korepetycje – przedmioty ścisłe” itp.
Wyznaczenie kierunku działania
Postawiliśmy na zupełnie inny kierunek rozwoju – wiedząc, że fanpage będzie skierowany do studentów, postanowiliśmy rozszerzyć jego przeznaczenie i nie umieszczać wyłącznie technicznych wpisów. Powód był oczywisty – taki fanpage nie wzbudziłby zainteresowania szerokiego grona, a o to przede wszystkim nam chodziło.
Strategia na prowadzenie fanpage’a zakłada, że publikowane będą luźniejsze wpisy/obrazki/memy (które skłonią młodych ludzi do interakcji) ale z dodatkową warstwą merytoryczną, nawiązującą do nadrzędnego celu Klienta. Inspiracja leżała gdzieś pomiędzy fanpage’ami Crazy Nauka, Nauka jest niesamowita i Ogarniam fizykę.
Tak oto powstał fanpage: Student nie czarodziej, pomoc mieć musi.
Jednym z elementów tej strategii było stworzenie unikalnego zdjęcia w tle (poniżej).
Zdjęcie jednoznacznie nawiązuje do bardzo znanej wyszukiwarki i “symulacji”, w której student wyszukuje potrzebne mu hasła.
Tak oto powstała spójna strategia prowadzenia fanpage dla Klienta. Wie on dokładnie co ma publikować i gdzie szukać inspiracji w prowadzeniu swojego miejsca na Facebooku.
Budowa listy mailingowej
Następnym etapem, który został określony przez Klienta, było rozpoczęcie zbierania maili od zainteresowanych usługami Klienta osób, aby następnie można było rozpocząć planowanie strategii e-mail marketingu.
Ten etap przebiegał w kilku krokach.
Krok 1 – stworzenie “produktu”
Stworzenie ciekawej treści, którą moglibyśmy dać za darmo (w zamian za pozostawienie maila). Jako, że zbliżała się poprawka sesji (kampania wrześniowa), postawiliśmy na następujący temat: “3 rodzaje zadań, które na pewno spotkasz na poprawce z wytrzymałości materiałów”.
Klient stworzył więc odpowiedni PDF, omawiający w/w zagadnienia (zadania wraz z rozwiązaniami). Mieliśmy już “produkt”.
2 – budowa landing page’a
Ważnym elementem całej układanki był odpowiedni landing page, który będzie zbierał adresy e-mail. Poniżej przedstawiam zrzut ekranu.
Mała uwaga przy tworzeniu landing page’a – im mniej, tym lepiej. Żadnych wodotrysków – tutaj użytkownik ma zostawić maila. Nic więcej.
3 – baza mailingowa
Podpięcie landing page’a do systemu e-mail marketingu. Ja używam GetResponse i właśnie ten system wdrożyłem u Klienta. System ten automatycznie wysyła do użytkownika materiał PDF przygotowany przez Klienta. Dodatkowo, umożliwia późniejszą wysyłkę newsletterów.
4 – reklama na Facebooku
Reklamy – przyszła pora na uruchomienie reklam na Facebooku. Zostało zaproponowanych kilka grup targetowych oraz kreacji reklamowych. Poniżej przedstawiam jedną ze stworzonych przeze mnie grafik.
5 – efekty
Efekty. Tutaj z racji umowy z Klientem nie mogę zbyt wiele powiedzieć, a i nie to jest celem wpisu. Mogę jednak pokazać, że adresy e-mail ładnie się pobierają. Warto zwrócić również uwagę na te niebieskie paski – reprezentują one zaangażowanie użytkowników (otwarcie maila, kliknięcie w link itp.). Jak widać, zbieramy bardzo zaangażowanych użytkowników – to bardzo ważne. Pamiętaj – jakość, nie ilość.
Dalsze działania Klient będzie przeprowadzał sam. Ja bardzo dziękuję za możliwość ustalenia strategii na prowadzenie fanpage’a oraz zbudowania systemu budowania listy mailingowej. Powodzenia w dalszej drodze Kliencie 🙂
* fanpage z odpowiednim zdjęciem w tle
* stworzona została strategia na prowadzenie fanpage (Klient wie, jakie posty ma umieszczać i w jakim kierunku ma rozwijać swój fanpage)
* landing page do zbierania adresów e-mail
* system do budowy bazy mailingowej, który automatycznie wysyła maile po zapisie
* pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, której celem jest pozyskiwanie adresów e-mail wśród określonej przez Klienta grupy docelowej.
Chcesz wdrożyć strategie prowadzenia fanpage lub system budowy bazy mailingowej u siebie?
Jeśli któryś z powyższych elementów zaprezentowanych w tym wpisie Cię zaciekawił, napisz do mnie. Porozmawiamy, w jaki sposób może zrobić to w Twojej firmie/branży.