fbpx
Reklama na Facebooku

Jak skutecznie reklamować się na Facebooku – uruchom swoją pierwszą reklamę w Facebook Ads w 15 minut.

Z tego wpisu dowiesz się, czym jest Facebookowy system reklamowy (Facebook Ads), jak działa promocja na tym portalu społecznościowym oraz jak natychmiast uruchomić swoją pierwszą reklamę, którą zobaczą tysiące osób. Na końcu znajdziesz również informację, ile kosztuje reklama na fb. Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy w ogóle warto reklamować się na Facebooku, to przeczytaj mój wpis, jak z 511 zł uzyskałem 40 000 zł przychodu dla firmy usługowej, tylko dzięki reklamie. Sprawdź również, czy Twoja konkurencja ma uruchomione reklamy.

System reklamowy Facebook Ads to dla wielu osób tajemnicza nazwa, choć każdy użytkownik Facebooka ma go na swoim koncie na portalu i może uruchomić go jednym kliknięciem. Facebook Ads pozwala reklamować się na tym najpopularniejszym portalu społecznościowym i promować różne produkty. Bardzo często chcąc się reklamować w taki sposób, pojawia się wiele pytań czy wątpliwości. W tym tekście przedstawiam wszystkie najważniejsze informacje o Facebook Ads.

Wystarczy, że klikniesz strzałkę w prawym górnym rogu serwisu i wybierzesz Zarządzanie reklamami. Przejdziesz do miejsca, gdzie będziesz mógł rozpocząć tworzenie swojej reklamy. Przy pierwszej wizycie zostaniesz poproszony o utworzenie własnego konta reklamowego – nie przejmuj się, to tylko kilka sekund.

Możesz również przejść bezpośrednio do Menedżera Reklam.

Reklama na Facebooku - menedżer reklam

Następnie wystarczy, że klikniesz zielony przycisk „Utwórz”. Przejdziesz tym samym do panelu, gdzie będziesz mógł rozpocząć tworzenie reklamy na Facebooku.

Reklama na Facebooku - przycisk utwórz

Co to jest Facebook  Ads?

Facebook Ads to system reklamowy Facebooka. Ten portal społecznościowy umożliwia swoim użytkownikom wyemitowanie reklam w serwisie. Jest on wbudowany w każde konto użytkownika i korzystać z niego może każda osoba. Korzystając z tego systemu reklamowego, możemy wybierać spośród wielu typów reklam. Są to zarówno tekstowe posty, zdjęcia czy wideo i pokazy slajdów. Do wyboru mamy również kilkanaście lokalizacji gdzie możemy wyświetlić naszą reklamę. Możemy zrobić to w aktualnościach użytkowników, w prawych kolumnach, w skrzynce odbiorczej, w marketplace i w wielu innych miejscach. Facebook Ads to jeden z największych systemów reklamowych w internecie i największy system reklamowy w social mediach.

Ciekawostka: Korzystając z Facebook Ads, możemy również reklamować się na Instagramie. Jako, że jest on częścią marki Facebook, mając konto na FB, możemy wejść w Menedżera Reklam i stworzyć reklamę np. jedynie lub też na Instagramie. Reklama taka będzie miała postać sponsorowanego zdjęcia wyświetlanego poza typową kolejnością odpowiednim użytkownikom.

Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku?

Samo tworzenie reklamy na Facebooku jest proste i możliwe do wykonania przez każdego, a opiera się ono o trzy kroki. W ich trakcie będziemy wybierali poszczególne ustawienia naszej reklamy.

W pierwszej części określamy cel reklamy. Możemy wybierać spośród kilkunastu celów. Dzięki temu Facebook będzie wyświetlał reklamę w odpowiedni sposób, konkretnym osobom.

Facebook bada w co klikamy, co komentujemy, gdzie przebywamy itd. Dzięki temu jest w stanie idealnie określić, czy dana treść serwowana przez reklamodawcę przypadnie Ci do gustu, czy też nie. Przykładowo, wybierając cel Ruch, dotrzesz do osób, które z dużo większym prawdopodobieństwem klikną w Twój link i przejdą na stronę czy sklep. Wybierając cel Aktywność, Facebook w pierwszej kolejności zaprezentuje reklamę takim osobom, które wykazują tendencję do komentowania czy „lajkowania”.

Przegląd menedżera reklam - wybór celu

 

W drugiej części określamy grupę odbiorców. Możesz wyświetlać reklamę:

  • wybierając lokalizację użytkowników, ich płeć oraz wiek
  • tworząc tzw. grupę niestandardową – np. osób, które były już na Twojej stronie internetowej lub osób, które podjęły jakąś interakcję z Twoją stroną na Facebooku. Nazywa się to remarketing i całą lekcję poświęconą temu zagadnieniu znajdziesz w moim darmowym kursie Facebook Starter – skuteczna reklama na Facebooku.
  • określając tak zwane szczegółowe opcje targetowania. Możesz wyświetlić reklamę np. osobom prowadzącym działalność gospodarczą, które skorzystały z przycisku kup teraz na Facebooku i kupiły coś w przeciągu ostatniego tygodnia, które są niedawno po zaręczynach czy przeprowadzce, rodzicom dzieci do lat 3 i tak dalej. Jak widzisz, możliwości są w zasadzie nieograniczone. Facebook bardzo dużo o nas wie, ale jasną stroną jest to, że jako reklamodawcy możemy z tych danych korzystać. O szczegółowych opcjach targetowania również znajdziesz lekcję we wspomnianym wyżej kursie.

Jak widzisz, dzięki reklamie na Facebooku możesz dotrzeć bardzo precyzyjnie niemal do każdego. W chwili obecnej (maj 2020 r.) na tej największej platformie społecznościowej przebywa 19 380 000 Polaków. To Twoi przyszli Klienci.

Reklama na fb - określanie odbiorców

 

W ostatniej części tworzymy samą reklamę. Otrzymujemy do dyspozycji podgląd i dodajemy wszystkie materiały graficzne oraz opisy. Po stworzeniu reklamy wysyłamy ją do akceptacji i jeśli nie narusza ona warunków Facebooka (sprawdź, jakich materiałów nie wolno reklamować), zostaje wyemitowana. Samą reklamę możemy w każdej chwili edytować lub wstrzymać.

Facebook ads - tworzenie reklamy

Jakie plusy ma reklama na Facebooku?

Reklama na Facebooku ma bardzo wiele plusów. Pierwszym, jest łatwość jej uruchomienia. Jeśli chcemy się promować w sieci, możemy zrobić to nawet w ciągu 15 minut. W porównaniu do innych sposobów promocji np. influencer marketingu, artykułów sponsorowanych, reklamy tradycyjnej – jest to niezwykle krótki czas. Sama promocja jest też prosta i zrozumiała. Możemy obsługiwać ją zarówno samodzielnie, jak i zlecając to zadanie agencjom marketingowym (sprawdź, jakie korzyści otrzymasz przy współpracy ze mną).

Kolejnym plusem reklamy na FB jest bardzo elastyczny sposób promowania się. Dzięki wielu formom reklamy, możemy przedstawiać nasz produkt w dogodny sposób bez ograniczeń. Na Facebooku dotrzemy też do bardzo dużego grona odbiorców na całym świecie. Jest to największy portal społecznościowy w sieci, więc możemy emitować reklamy wielu osobom, nawet jeśli robimy to w bardzo specyficznej czy niszowej grupie.

Jedną z największych korzyści reklamy na Facebooku jest możliwość jej targetowania, czyli dokładnego określania grupy docelowej. Dzięki temu nasza reklama jest pozytywnie odbierana przez użytkowników, gdyż jest zgodna z ich gustami i zainteresowania. Targetowanie jest proste i wpływa na skuteczność reklamy dzięki temu, że promujemy się w grupie osób zainteresowanych. Poprzez targetowanie wydajemy również efektywnie budżet, który mamy przeznaczony na reklamę. Jest to możliwe dzięki temu, że płacimy jedynie za reklamę dostarczaną osobom, które z naprawdę dużym prawdopodobieństwem z niej skorzystają. Plusem, o którym nie mówi się zbyt często, a jest bardzo pomocny przy promowaniu marki, jest pozytywne odbieranie samych reklam przez użytkowników. Obecnie użytkownicy Facebooka są przyzwyczajeni do treści sponsorowanych, a wiele osób traktuje je na równi z tymi standardowymi. To duży plus w porównaniu do irytujących wyskakujących okienek itp.

Marketing na Facebooku

Facebook Ads to zaawansowany system reklamowy, który daje nam możliwość korzystania również z remarketingu. Jest to marketing wtórny, który polega na wyświetleniu reklamy tylko tym osobom, które np. weszły na naszą stronę www lub stronę na Facebooku (choć możliwości są dużo bardziej rozbudowane – możemy np. odzyskiwać porzucone koszyki, powracać do osób które obejrzały 25% konkretnego filmu itd.).

W tym celu wystarczy zainstalować na naszej stronie www Piksel Facebooka monitorujący ruch. Następnie musisz stworzyć odpowiednie grupy odbiorców, aby podczas tworzenia reklamy móc je wybrać w rubryce Grupy niestandardowych odbiorców.

Na poniższym screenie możesz zobaczyć jak to wygląda. Mogę skierować reklamę do osób, które w ciągu ostatnich 90 dni odwiedziły moją stronę internetową (również do Ciebie, ponieważ czytasz ten artykuł).

Facebook Ads - remarketing

Dzięki remarketingowi możemy docierać do osób, które interesują się daną tematyką oraz już weszły w interakcję z naszą marką. Poprzez remarketing możemy nawiązywać długotrwałe relacje z naszymi odbiorcami. Dzięki temu w przyszłości dużo łatwiej będzie nam zachęcić ich do ponownego odwiedzenia naszej witryny oraz stania się naszymi Klientami.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Jest to kwestia niezwykle często poruszana – w zasadzie przy każdej okazji. Odpowiedź nie jest jednak taka jednoznaczna, ponieważ cena reklamy na Facebooku zależy od bardzo wielu czynników. Reklamy na Facebooku rozliczane są na zasadzie aukcji – w każdej sekundzie tysiące reklamodawców chcą trafić do danego odbiorcy. Ten, który zaoferuje najwięcej, wygrywa i to właśnie jego reklama pojawia się w Twoim feedzie. Dlatego np. zawsze przed świętami koszt reklam będzie wyższy, ponieważ znacznie więcej osób będzie chciało uruchomić swoje reklamy.

Jak więc widzisz, system Facebook Ads nie posiada standardowego cennika. Jeśli będziesz chciał reklamować atrakcyjny film (cel: Wyświetlenia filmu) do osób, które w największym stopniu będą nim zainteresowane, jesteś w stanie zapłacić 0,01 zł za jedno wyświetlenie. To świetny wynik.

Z drugiej strony, jeśli sprzedajesz mieszkania i będziesz chciał zareklamować nową inwestycję (cel: Pozyskiwanie kontaktów), może się okazać, że koszt pozyskania jednego numeru telefonu to np. 150 zł. Pozyskiwanie kontaktów z założenia jest droższe (na szkoleniach zawsze mówię, że serwery Facebooka muszą się bardziej napracować. Muszą znaleźć zainteresowaną osobę, która dodatkowo jest gotowa zostawić Ci np. numer telefonu). Czy 150 zł to zły wynik? To zależy. Jeśli ten Klient kupi mieszkanie za 200 000 zł, to reklama spełniła swoją rolę.

Mam nadzieję, że naświetliłem Ci jak wygląda reklama na Facebooku jeśli chodzi o temat cen.

Jak rozliczane są reklamy na Facebooku? Otrzymam fakturę?

Pierwszym krokiem jest ustawienie płatności. Możesz dodać kartę kredytową/debetową, płacić za pośrednictwem PayPala oraz wybrać system pre-paidowy. W tym ostatnim wpłacasz z góry ustaloną przez siebie kwotę i masz pewność, że Facebook nie wyda więcej. Możesz wtedy doładować konto np. poprzez PayU.

Jeśli chcesz otrzymywać faktury, to wprowadź dane swojej firmy w sekcji Konta Reklamowe. Pamiętaj, że w facebookowych fakturach Twoje dane znajdą się w prawym dolnym rogu, tak więc różni się to od naszych, polskich faktur. Wszystkie swoje rozliczenia i faktury do pobrania znajdziesz w tym miejscu.

Reklama na Facebooku a podatek? Zalecam, aby każdy porozmawiał z własnym księgowym na temat rozliczania faktur z Facebooka. W internecie znajduje się wiele porad, jednak ta wydaje mi się najlepsza.

Fanpage na fb - kurs Facebook Starter za darmo